Офіційна позиція НБРЦА щодо видачі льотному складу довідок про «відсутність авіаційних подій та інцидентів»

NOAI

    До НБРЦА надходять запити від осіб льотного екіпажу, які беруть участь у процедурі працевлаштування у комерційних авіакомпаніях, щодо видачі довідок про «відсутність авіаційних подій та інцидентів».
    НБРЦА дослідило порушене питання та дійшло до висновку, що практика видачі таких довідок може негативно впливати на безпеку польотів і заявляє про наступне.
    encasПитання видачі довідок про «відсутність авіаційних подій та інцидентів» обговорювалось на кількох засіданнях Європейської мережі уповноважених органів з питань розслідування безпеки польотів (ENCASIA). Деякі уповноважені органи з питань розслідування безпеки польотів (SIA) держав-членів ЄС ніколи не отримували запитів про видачу подібних довідок. Проте, як інформують інші учасники засідань, окремі SIA інколи отримували запити від осіб льотного екіпажу щодо видачі довідок про «відсутність авіаційних подій та інцидентів». Більшість SIA відмовляються надавати довідки посилаючись на частину першу статті 15 Регламенту ЄС № 996/2010 та вказують на те, що запитувана інформація належить до персональних даних і підлягає захисту.
    Стаття 15 Регламенту ЄС безперечно може застосовуватися, коли запит надходить безпосередньо від авіакомпанії чи іншої організації, тобто третьої сторони. Однак, на думку кількох фахівців, застосування цієї статті може бути не достатньо обґрунтованим, коли запит інформації надходить від конкретної особи льотного екіпажу. Проте, очевидно, що кінцевим користувачем запитуваної інформації буде авіакомпанія, яка на основі довідки прийматиме рішення про прийняття чи відмову у прийнятті на роботу члена екіпажу. Тому, багато SIA пропонують заявникам звертатися до уповноваженого органу з питань цивільної авіації.
    GPIВосени минулого року Бюро розслідування безпеки польотів Португалії (GPIAAF) оприлюднило на своєму веб-сайті повідомлення, яке роз’яснює позицію SIA про ненадання довідок про «відсутність авіаційних подій та інцидентів». Інші SIA також підтримують подібну практику.
    GPIAAF виступає проти вимог окремих авіакомпаній надавати пілотам довідку про «відсутність авіаційних подій та інцидентів» під час працевлаштування, наполягаючи на тому, що такі документи завдають шкоду для безпеки польотів.
    На думку GPIAAF, вимоги окремих експлуатантів про надання кандидатами на роботу довідок про «відсутність авіаційних подій та інцидентів» несе серйозну загрозу одному з основоположних принципів безпеки – сповіщенню про події з безпеки. GPIAAF стверджує, що такі довідки «суперечать» принципу «культури неупередженості», який запроваджено в цивільній авіації, щоб зменшити ризик приховування інцидентів. Такі вимоги неминуче змушують пілотів та інших членів льотного екіпажу неохоче повідомляти про події у сфері безпеки, до яких вони були причетні та ставлять під загрозу забезпечення безпеки, вважає GPIAAF. Аналогічна інформація розміщена на міністерському порталі Іспанії.
    ICNПитання видачі довідок також порушувалося на засіданні Експертної групи з розслідування авіаційних подій ІСАО (AIGP). IATЗ метою вивчення цього питання була створена окрема підгрупа, а обговорення доцільності існування таких довідок доводилось до IATA. На думку експертів з розслідування, найбільш прийнятним заходом вирішення цієї проблеми було б звернення IATA до авіакомпаній-членів з пропозицією відмовитись від практики застосування довідок про «відсутність авіаційних подій та інцидентів» під час прийому на роботу осіб льотного складу.
    Чинне законодавство України не містить вимог щодо порядку видачі та форми довідки про «відсутність авіаційних подій та інцидентів», не вимагає і не дає повноважень НБРЦА видавати довідки про «відсутність авіаційних подій та інцидентів».
    Згідно з існуючою в Україні практикою, НБРЦА на отримує повідомлення та сповіщення про інциденти, що виникають у цивільній авіації.
    Інформація, яку збирає НБРЦА під час розслідування, захищається статтею 122 Повітряного кодексу та процедурами ICAO, і може використовуватися лише експертами з розслідування авіаційних подій в інтересах забезпечення безпеки польотів та запобігання авіаційним подіям в майбутньому. НБРЦА не може використовувати інформацію, зібрану під час розслідувань, для інших цілей, крім запобігання авіаційним подіям та підвищення рівня безпеки.
    НБРЦА погоджується з позицією Європейських органів з питань розслідування про те, що підбір та прийом на роботу авіаційного персоналу має покладатися на надійну внутрішню оцінку кандидатів на роботу у експлуатанта.
    Виходячи з вище викладеного, НБРЦА не володіє достовірною інформацією про «відсутність авіаційних подій та інцидентів» у осіб льотного екіпажу України та, згідно з чинними законодавством не може видавати подібні довідки.

NC