НБРЦА взяло участь у 57-му засіданні експертної групи з розслідування авіаційних подій ECAC (ACC/57)
19-20 жовтня НБРЦА взяло участь у черговому, 57-му засіданні експертної групи з розслідування авіаційних подій (АСС) країн-членів Європейської конференції цивільної авіації (ЄКЦА). Зустріч проходила в режимі відеоконференції.
Керівник НБРЦА Ігор Мішарін, привітав учасників АСС57, проінформував про поточну ситуацію в Україні та стан системи технічного розслідування у галузі цивільної авіації. Під час свого виступу він підкреслив, що за своє прагнення бути частиною європейської спільноти Україна платить велику ціну і робить значний вклад в майбутнє безпеки усього Європейського континенту. Незважаючи на спроби агресора зруйнувати наші стосунки з Європою, Україна залишатиметься надійним партнером у розвитку європейського авіаційного простору та забезпечення безпеки польотів. Завдяки міжнародній підтримці, в умовах війни, Україна має досягнення, які з кожним днем наближають її до перемоги і Європейської демократії.
За словами керівника НБРЦА, надзвичайною подією цього року стало набуття Україною статусу кандидата в члени Європейського Союзу. 23 червня 2022 року лідери 27 країн-членів ЄС ухвалили рішення про надання Україні статусу кандидата на членство в ЄС. Нинішня підготовка до набуття постійного членства в ЄС передбачає трансформацію усіх сфер діяльності, що створить умови для життя за принципами та законами ЄС. До пріоритетних напрямків, які будуть імплементовані до Європейського законодавства віднесено галузь транспорту.
Серед останніх досягнень у сфері авіаційного транспорту, про які проінформував учасників зустрічі пан Мішарін, стало прийняття Закону від 17 лютого 2022 року № 2067-IX, яким Україна ратифікувала Угоду з Європейським Союзом та державами його членами про спільний авіаційний простір (САП). В рамках Угоди про САП Україна взяла зобов’язання інкорпорувати у своє законодавство Регламент ЄС № 996 від 20 жовтня 2010 року про розслідування та запобігання авіаційним подіям і інцидентам у сфері цивільної авіації.
За словами Ігоря Мішаріна, ще однією важливою подією року стало прийняття Україною правил технічного розслідування авіаційних подій в цивільній авіації, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2022 року № 610. Нові правила встановлюють вимоги до технічного розслідування авіаційних подій та спрямовані на підвищення рівня безпеки польотів і значною мірою адаптують порядок розслідування авіаційних подій до європейського законодавства. Відповідно до пункту 9 правил розслідування, НБРЦА не співпрацює з російською федерацією як державою агресором, Міждержавним авіаційним комітетом СНД та іншими державами, які визнані парламентом України державами-агресорами. Всі питання, що виникатимуть під час розслідування з такими державами та організаціями будуть вирішуватися виключно через Міжнародну організацію цивільної авіації (ІСАО).
Серед іншого, керівник НБРЦА повідомив членів АСС і представників міжнародних організацій, що НБРЦА поступово приводить свою політику та процедури у повну відповідність до нових правил та Європейського законодавства. На цей час НБРЦА проходить процедуру подання заявки на набуття членства у Європейській мережі уповноважених органів з питань розслідування безпеки авіації (ENCASIA) у статусі спостерігача. Наприкінці вересня НБРЦА завершило заповнення опитувальника (анкети) держави-кандидата на отримання статусу спостерігача в ENCASIA. І сьогодні НБРЦА вже готове пройти європейський аудит з метою перевірки відповідності уповноваженого органу з питань розслідування України до законодавства ЄС. Під час виступу він звернувся до головуючого та учасників зустрічі з проханням проінформувати керівників ЄКЦА та ENCASIA про бажання НБРЦА більш тісно співпрацювати з питань розслідування безпеки авіації.
За повідомленням пана Мішаріна, нещодавно НБРЦА провело низку заходів щодо виконання міжнародних зобов’язань України, що випливають з Чиказької конвенції у сфері розслідування. В рамках постійного моніторингу Універсальної програми USOAP ІСАО, фахівці НБРЦА переглянули питання протоколу за напрямком розслідування (AIG) та внесли відповідні оновлення на сайті ІСАО.
Крім того, учасників засідання було проінформовано про проблеми функціонування НБРЦА в умовах війни, зокрема організацію внутрішніх та міжнародних розслідувань авіаційних подій з українськими повітряними суднами.
Керівник НБРЦА подякував учасникам попередньої 56-ї зустрічі АСС, які одностайно висловили підтримку України та запропонували допомогу в роботі НБРЦА та наголосив, що в першу чергу НБРЦА потребує допомоги у проходженні аудиту для набуття статусу спостерігача мережі ENCASIA. З допомогою держав-членів ЄКЦА НБРЦА бажає скласти план заходів, який дозволить Україні вивести національну систему розслідування авіаційних подій на рівень Європейського законодавства. НБРЦА потрібна допомога щодо належного функціонування в умовах Спільного з Європою авіаційного простору. Також НБРЦА зацікавлене в наданні допомоги в розробленні національних процедур у сфері розслідування подій з безпеки.
Голова зустрічі подякував керівнику НБРЦА за його потужний виступ, привітав останні досягнення України у сфері розслідування авіаційних подій та наголосив, що підвищення безпеки польотів є основою діяльності АСС ЄКЦА.
Голова ENCASIA, Пан Ремі Жуті, також підтвердив зацікавленість у співпраці мережі з НБРЦА щодо набуття Україною статусу спостерігача в організації. Для ознайомлення із заповненим проектом анкети та новими українськими правилами експертам мережі знадобиться деякий час.
Представниця Європейської комісія (Генерального директорату мобільності і транспорту) висловила своє захоплення Україною та привітала її з недавнім прийняттям Закону, що відкриває шлях до імплементації положень Регламенту (ЄС) № 996/2010.
Зрештою, всі учасники зустрічі підтвердили свою солідарність із друзями та колегами з України.
Протягом двох днів учасники АСС57 взяли участь в обговоренні представлених під час зустрічі проектів.
Інформація Євроконтролю
Представники Євроконтролю, членом якого є Україна, надали оновлену інформацію щодо добровільного звітування (в законодавстві України – добровільне сповіщення) Євроконтролю про інциденти (EVAIR), зосередивши увагу на безпеці польотів у зонах конфліктів та на загальних питаннях, що пов’язані з експлуатацією безпілотних повітряних суден (БППС). Виступаючими було наголошено, що кількість звітів про втручання БППС у роботу літаків досягла піку в 2018 році, після чого, внаслідок пандемії COVID-19, сталося їх зменшення і нове зростання в 2021 році. Мали місце події, коли дрони пролітали всього за декілька метрів від літаків. Понад 76% подій стосувалися конфліктів на етапі заходження на посадку. Великі БППС, наприклад військові, які можуть літати на значних висотах, представляють особливий інтерес з точки зору безпеки польотів. Було наведено два приклади конфліктів, які виникли між цивільними літаками та великими БППС на висоті близько 18000 футів (~6000 метрів) над Егейським морем. Євроконтроль прогнозує, що у 2023 році проблемою можуть стати конфлікти над Чорним та Балтійським морями, а також ситуація в українському регіоні, де зростатиме кількість звітів (в Українському законодавстві – сповіщень) про великі безпілотники, що може призвести до збільшення координаційних заходів між Євроконтролем та військовими органами (включаючи NATO).
Повідомлення ІАТА
Представник IATA представив аналіз авіаційних подій за перше півріччя 2022 року та повідомив, що за цей період у світі сталося 15 авіаційних подій, одна з яких призвела до загибелі 132 людей. З повітряними суднами авіакомпаній-членів IATA сталося чотири авіаційних подій без людських жертв (аварія) і одна подія з людськими жертвами (катастрофа). Представником ІАТА було повідомлено, що рівень ризику виникнення катастрофи для авіакомпаній-членів IATA зріс з 0,00 у 2021 році до 0,10 у першій половині 2022 року. Що стосується географічного виникнення подій, у регіонах Латинської Америки/Карибського басейну, Близького Сходу/Північної Африки та Північної Азії, протягом півріччя спостерігалося збільшення кількості авіаційних подій. Однак представник ІАТА зазначив, що коефіцієнт аварійності щодо катастроф зменшився в авіакомпаніях, які не є членами IATA. Загальна ж кількість авіаційних подій залишається дуже низькою, тому будь-яка нова подія призведе до різкого сплеску коефіцієнта аварійності. Пан Мунтяну також зробив коротку доповідь про результати програми аудиту безпеки експлуатації IATA (IOSA) на основі ризиків та представив перспективи розвитку програми IOSA. Перші пробні перевірки заплановані вже на 2022 рік, а нова модель аудитів буде повністю задіяна з 2025 року. Що стосується проблем безпеки, які очікуються у 2023 році, то це втрата досвіду в авіаційній галузі, що є однією з ключових проблем, оскільки багато висококваліфікованих фахівців (зокрема інструкторів, інженерів, диспетчерів тощо) звільнилися з галузі під час пандемії COVID-19 і більше не повернулися. Це також створює проблеми у сфері підготовки авіаційного персоналу.
Інформація компанії Airbus щодо нових проблем для безпеки
Представник компанії Airbus проінформував про нову проблему, яка стала наслідком пандемії COVID-19. Після виходу з пандемії відбулося стрімке зростання повітряного руху (внутрішні рейси на 85%, а міжнародні – на 77% від рівня 2019 року), що призвело до масштабного повернення літаків у експлуатацію. Поновлення експлуатації літаків, які не були належним чином «законсервовані» під час спалаху епідемії створило додаткові проблеми для розслідування авіаційних подій.
Щодо розслідування подій в зонах конфліктів
Особливий інтерес експертів НБРЦА викликав виступ Голови Експертної групи з розслідування (AIGP) ІСАО пана Олів’є Ферранте (BEA Франція). Пан Ферранте проінформував про діяльність міжнародної групи експертів у 2022 році. Також він доповів про основні напрямки діяльності AIGP та висвітлив теми, які розглядалися під час 41-ї сесії Асамблеї ICAO, що завершилась у жовтні поточного року, зокрема:
– незаконні дії під час розслідування авіаційних подій;
– дослідження сценаріїв конфлікту інтересів (збиття українського літака);
– та регіональна взаємодія під час розслідування авіаційних подій та інцидентів.
Олів’є Ферранте повідомив, що в AIGP була утворена нова робоча група (WG25) для вирішення питань допомоги сім’ям постраждалих внаслідок авіаційних подій, зокрема щодо ролі уповноважених органів з питань розслідування у наданні інформації в рамках допомоги сім’ям постраждалих. У підсумку свого виступу керівник AIGP закликав усі держави-члени ECAC надати відповідь на лист Генерального секретаря ІСАО № 2022/85 від 14 жовтня 2022 р., щодо проекту змін до Додатку 13 ІСАО.
Також протягом двох днів члени АСС ділилися досвідом розслідування авіаційних подій, що сталися у 2022 році.
На думку НБРЦА АСС57 сприятиме підтриманню дружби та підвищенню безпеки польотів в Європейському регіоні та в усьому світі!